Blogger Template by Blogcrowds

"blank"

saya nak menulis. saya ada sesuatu yang hendak dikongsi.
tapi saya belum bersedia. no idea.
hmm??
saya siapkan assignment dulu..
yg dah lama tak siap2 lagi..

If your lover betrayed you, what will your reaction be?
Sad, Eat chocolate
2. If you can have a dream to come true, what would it be?
I dream of being succesful environmental chemist and travel aroud the world, especially the historical place..
3. Whose butt would you like to kick?
G.W.B
4. What would you do with a billion dollars?
Half to spent half to keep
5. Will you fall in love with your best friend?
Maybe... Wife is the best friend..isn't it?? haha..
6. Which is more blessed, loving someone or being loved by someone?
Being loved
7. How long do you intend to wait for someone you really love?
Forever..maybe?
8. If the person you secretly like is already attached, what would you do?
There's always better person .. Or may I fight for it..who knows..
9. If you like to act with someone, who will it be? your gf/bf or an actress/actor?
Ida Nerina
10. What takes you down the fastest?
Lost of confidence.. I do better if I do have it
11. How would you see yourself in ten years time?
I plan of having title Dc, have excellent career and get married when I'm 30!
12. What’s your fear?
Allah...
13.What kind of person do you think the person who tagged you is?
Good in baking, rich with smile, and seldom angry
14. Would you rather be single and rich or married but poor?
Married but poor
15. What’s the first thing you do when you wake up
Turn off alarm
16. Would you give all in a relationship?
I do
17. If you fall in love with two people simultaneously, who would you pick?
The best one! Or both! hahaha..
18. Would you forgive and forget no matter how horrible a thing the someone has done?
It's easy to forgive, but takes time to forget
19.Do you prefer being single or having a relationship?
Now..single is the best!
20.I dont intend much in tagging..tq..

Seusai menonton Papadom, The Proposal dan Tidal Wave. 3 filem yang sarat dengan elemen kasih sayang, kemanusiaan dan kekeluargaan. Walaupun dari 3 bangsa yang berbeza, namun mesejnya sama untuk semua manusia. Saya kagum dengan penceritaan dan mesej yang hendak disampaikan, dan ini kupasan pendapat saya.

Papadom ( Melayu )

Karya Afdlin Shauki , sejujurnya saya sendiri tidak selalu menonton filem atau drama Melayu. Mungkin kerana konsep ceritanya yang hampir sama semuanya. Yelah, cerita cinta remaja, konflik rumah tangga, krisis golongan korporat yang gila kuasa, boleh dibaca bagaimana jalan ceritanya. Tapi, garapan cerita Papadom ( in my opinion ) ada mesejnya. Papadom, bukan sahaja mengangkat elemen ‘biasa’ masyarakat kota dengan imej Malaysia, seperti “Nasi Kandar dengan papadom”, “gerai tepi jalan dengan berbangku plastik”, dan “kehadiran YB dalam sesuatu acara”, tapi turut sarat dengan elemen cinta. Pertama, cinta darah daging ( anak dan bapa, suami dan isteri ). Kedua, cinta tanpa mengenal usia dan darjat ( tukang kebun dengan pensyarah bertaraf Profesor? ) . Dan ketiga, cinta seorang teman kepada teman yang lain ( walau berlainan bangsa dan agama ).

The Proposal ( Inggeris )

Lakonan Sandra Bullock ( Margaret Tate ) dan Ryan Reynolds sebagai ( Andrew Paxton ). Di awal cerita, didominasi elemen kemasyarakatan. Pertama, masyarakat kota yang sibuk dengan kerjaya, gosip dan kuasa. Kedua, masyarakat desa yang penuh dengan rasa rendah diri dan ramah mesra. Kemudian, elemen kekeluargaan mewarnai latar cerita kedua. Elemen ini ditonjolkan dengan penuh kasih sayang, konflik anak dan bapa (melalui watak Andrew ), dan keadaan ini berbeza melalui watak Margaret yang telah lama hidup sendiri sejak berumur 16 tahun ( kematian ibu bapa dan tiada saudara mara ). Dan elemen ini bijak bermain dengan nilai dan emosi di saat hari ‘perkahwinan’ mereka. Akhirnya, elemen cinta ditonjolkan sebagai pelengkap cerita. Paling mengujakan, pembawaan mesej “marry me” disampaikan dengan baik dan romantik.

Tidal Wave ( Korea )

Pada awalnya, pengarah meletakkan asas sejarah dan nilai kemasyarakatan untuk diangkat sebagai permulaan. Pertengkaran, “main-main cinta” remaja, hormat-menghormati dan variasi masyarakat yang berbeza latar belakang hidup, dan rona ‘miskin lemah’ dibelenggu hidup oleh yang ‘kaya berkuasa’ diceritakan melalui pengenalan watak-watak dalam cerita ( banyak watak yang ditimbulkan dengan latar cerita yang tersendiri ). Keadaan ini kemudiannya dijelaskan dengan sikap manusia yang "pentingkan diri sendiri dalam keadaan kasih sayang."

Latar cerita bertukar sebaik sahaja kronologi sampai kepada musibah yang melanda ( Tsunami ). Setiap watak di awal cerita tadi ditonjolkan kembali melalui adegan mencemaskan semasa masing-masing cuba menyelamatkan diri. Di sinilah kekuatan cerita ini timbul, melalui penceritaan yang penuh dengan emosi, nilai kemanusiaan,cinta dan komedi digarap seolah-olah ingin menjelaskan terlalu banyak perkara akan berlaku tanpa kita duga.

Cerita ini juga menonjolkan watak picisan seperti penjual jalanan dan pembaiki paip yang hanya muncul sebabak di awal cerita menjadi “penyelamat” di akhir cerita. Sinematografi dan sudut penceritaannya juga sarat dengan mesej yang sangat mendalam. Yang menariknya, rentetan cerita ini dikupas di hujung cerita dengan penghayatan dan kesedaran; betapa pentingnya ikatan kekeluargaan, semarak cinta, pembuktian keberanian dan betapa besarnya harga sebuah kebenaran. Malah, ia seolah-olah ingin bercerita dan menyedarkan kita sendiri, betapa tulus dan ikhlasnya pertolongan, sucinya sebuah pengorbanan dan semangat kemanusiaan yang tidak pernah pudar, walau saat nyawa bercerai badan.


Kesimpulan:
Ketiga-tiga cerita ini menonjolkan terlebih dahulu elemen komedi dan kemudiannya membawa penonton bermain dengan kesedaran dan emosi ke akhir cerita. Walaupun gaya cerita agak sama dengan filem yang lain, tetapi kekuatan dan keistimewaannya terletak pada penceritaan dan perkembangan cerita yang cukup baik. Saya yakin untuk mengatakan, mesejnya sampai kepada penonton. "Setiap babak dan setiap wataknya disampaikan dengan penuh simbolik seperti menggambarkan inilah realiti kita sebagai manusia".



there's intrigue and drama..
behind every words,
under any circumstances..
and Royal Debate just a step for all..


ku gumbira






aku nak mulakan entri kali ini dengan gelak ketawa.

tapi nanti orang kata tak sopan pula.

takpe, aku senyum sorang-sorang pun jadi la.



hari ni,aku gembira.

sepertimana tajuk entri di atas, aku memang gembira.

nak tahu kenapa?

baik, aku cerita.

begini....



( episod satu )



ada beberapa orang anak muda, ilmu pun tak la banyak mana..

baru nak jejak kaki dalam alam nyata.

biasalah, dalam cerita mesti ada hero dan heroinnya..

tapi dalam cerita ni, ada seorang hero, ada empat heroin yg teman dia. ( agak hebat hero ni, pandai berpoligami.,)



jadi, nak dijadikan cerita, mulalah mereka kembara,

ada yang menangis tak tahan pancaroba,

ada plak yang emo tetiba,

tapi, bak indahnya ketinggian peribahasa,

"alah bisa tegal biasa"



mereka tetap mengharung denai,

kaki tercalar dengan duri pun tak mengapa,

apalah kiranya pengorbanan sebegitu rupa,

mereka sedar, mereka hanya insan biasa dari mandala yang kecil tak ternama,



tapi, bekal semangat waja,

mereka menyahut cabaran raja,

"walaupun takut, kena lawan juga" kata mereka,



yang ditentang, pendekar dan pahlawan diraja,

veteran semuanya,

pengalaman membatasi usia,

bertempur, berjuang di daerah mereka juga,



bagi hero dan heroin kita,

mereka tiada apa,

hanya keberanian, dan cekal hati untuk menentang pahlawan diraja,

"jangan cari nahas, kalah juga" tempelak pendekar diraja



tapi, mak nenek pernah berpesan,

jangan nak main-main dengan lawan kita,

jangan pandang rendah dengan lawan kita,



tapi,pendekar ni degil,

mentang-mentang dia lebih tua,

pesan nenek terus dilupa,

terimalah musibahnya,



kerana kecil disangka anak,

pendekar veteran tumpas di tangan anak muda,

nasiblah,

dalam pertarungan, andai suka memandang ringan,

yang dihajat tak kesampaian,

yang diingin tinggallah angan-angan,



pendekar veteran tadi tak dapat terima kekalahan,

bila rasa ego tersungkur atas tanah,

bila taksubnya dengan kesombongan sehingga menidakkan ketinggian moral,

mulalah melatah tak berkesudahan,

nah. merengeklah mereka terkial-kial,



hero dan heroin muda berangkat pulang ke mandala,

pulang dengan tingginya syukur dan pengalaman tak terbayar nilainya,

tak kisah ego siapa, muda atau tua,

yang penting,

kerana mereka, merekalah yang berjaya,

bukan sebab pendekar gila kuasa.



-------------------------------------------------------------------------------------------------



~cucu..pesan nenek, sebelum tidur, basuh kaki, moga terelak mimpi ngeri..

kalau mampu , hilangkanlah semua hasad dengki!


Aku tak pasti pemikiran aku kali ini bersandarkan kepada apa. Cuma sekilas mengenai episod pengalaman lalu.

pertama:
Aku tetap pasti, andai segalanya datang dari dalam hati yg ikhlas, kepercayaan itu sungguh tinggi nilainya.

kedua:
Hidup ini perlu dihayati dan dinikmati sebenarnya. Tak salah untk menangis, ketawa, marah dan sebagainya. Kita manusia dan semua itulah sebenarnya rencah dalam hidup kita. Cuma, apabila kita terbawa dengan emosi, di luar sedar kita hanyut dalam dunia kita sendiri.

ketiga:
Keupayaan kita untuk membuktikan sesuatu terletak pada sejauh mana kesanggupan kita untuk mengambil risiko dan berusaha ke arahnya.

keempat:
Andai hari ini kita berjaya membuktikan satu perkara, berjuanglah untuk terus membuktikan perkara yg lain. Masa itu ada, cuma ia belum tiba.

kelima:
Karisma. Intelektual. Passion. Charmed. Fokus. Confidence. Aura.
7 sasaran sebelum bergraduasi.


~dan aku belum puas bergelar penuntut dan pendebat....

berkat






kersunih

Tajuk entri agak janggal. maklum skarang jam 3 pagi. berangan nak ekspresi diri dalam bentuk kreatuviti. Berjayakah??

KerSuNih..
keruh . suram. jernih .

titik awalan yang memulakan suatu perkara kerana kita x pasti apa sebenarnya. andaian timbul. dan kerana pemikiran yang semakin goyah dibatasi mentaliti sejagat, kita terheret dalam jerat. satu persoalan.

jawapan cuba untuk dirungkai. namun yg pasti, jalan penuh pinta menuju suram. satu andaian membawa kepada jerat dan akhirnya terperangkap dlm signifikan mental yg belum pudar dari sejarah lama. semakin suram jalannya.

namun, Ramadhan membawa simbol suatu episod baru. mungkin. Dan Syawal merai setiap perkara yg kita sedar perlu utk dibaiki. sekurangnya harus dicuba. Maaf, Ukhwah, Silaturrahim, Gembira, Jernih. motif sama, matlamat serupa. moga kita semua bahagia hendaknya.

salam lebaran,
perantau pesisir pantai darul iman..

jumpa

oh~ lama sudah tak update ape-ape kat blog ni.. hidup aku mcm takde benda laen lagi dah.. lab report, assignment, presentation, project club... huhu,.. penat. But I confidence this will be good experiences.

Nothing to talk about, just now.. ada sesuatu yg berlaku.. satu perkara masa lalu yg diputar, beberapa perkara yg sedang berlaku ( menarik hati ) and satu dua perkara yang bakal berlaku ( kena fikir dengan teliti )...

Hidup ni kalau mesti ada perubahan, baru terasa bosan tak wujud!. Hi~ kadang-kadang banyak benda yg tak disangka berlaku. Oh~ tak sabar rasanya nak jumpa kawan-kawan lama... urm.. mesti berlambak giler cerita yang mesti ada andaian consequences nyer...

meniti bulan Ramadhan, semoga ibadah diterima Tuhan.. semoga Raya bermakna ( bukan setakat hiburan).

Aku tak berapa gemar nak cerita kisah hidup aku untuk tatapan umum. Cukuplah sekarang ni, ada sesuatu yg bermain di kepala. Nasiblah.. mungkin perkara ni sukar utk diterima.. but kdg-kdg aku mcm malas nak melayan sgt.. If someday I lost control,.. mintak maaf dulu..

Sekian~~

cerita

Huh!

Krisis air di asrama belum reda
Macam mana boleh jadi,
pisang bukan setakat berbuah dua kali,
masuk ni dah berkali-kali,
haii..
apa nak jadi?


p/s: nasib baik sempat mandi pagi tadi

26 MEI 2009

Genap sudah 20 tahun berkelana atas bumi Tuhan. Terima kasih buat teman-teman, atas ‘wishes’ kalian. Hehehe.. macam x caya je angka 1 dah bertukar ke 2. Harapnya, bila dah cecah 3, segala perancangan dapat terlaksana. Ada banyak agenda dalam otak ni, nak buat ini, nak buat itu, tapi kena buat satu-satu. Sabar. Doa. Usaha. Tawakal. Untuk ‘plan’ jangka pendek ni, ada beberapa perkara kena difikirrr baik-baik. SShhh,,sori tak boleh bagitau dulu. Orang kata, hasrat mesti disimpan dalam hati, baru menjadi.. (^_^)

Tinggal 2 tahun je lagi kat university. Tak lama je lagi. Nanti kena fikir plak, dah ‘graduate’ nanti nak buat apa. Takkan nak tunggu ‘offer’ keje je. Tengah krisis ekonomi global macam ni? Eh.. Bahaya..!

Orang kata kena pandai jual diri. Baru laku. Kalau tak dapat sini, cuba stategi lain untuk tackle kat tempat situ. Kalau tak diterima, pandai-pandailah ‘promote’ kat sinun. Huh. Lagi 2 tahun. Penat fikir dari sekarang ni..huhu..

Untuk mereka yang dah menempuhi alam graduasi, tahniah. Moga sukses dalam dunia baru. Moga lebih banyak benda dapat dipelajari. Moga diberkati.

Untuk ‘wish’ di kala umur di ambang 20-an, harapnya dapat tempuhi segala cabaran, mintak-mintak tak tersekat di tengah jalan. Masanya sudah tiba untuk berubah. Tingkatkan Prestasi, Naikkan Kualiti. Anda, bagaimana?? Fikirlah sendiri..~lalala..

Kini~


Bulan terang seperti selalu. Awan berarak melintasi mandala yang penuh keringat. Jelas mentari masih punya upaya untuk memastikan bumi ini terus malar hijau dihiasi pepohon rindu dan gemersik dedaun diulit manja sang bayu.


Oh, aku masih lagi di perantauan. Jadi anak perantau ini terkadang terasa ada baiknya. Melihat bumi orang. Ke hulu, ke hilir, ke mudik, ke lata rimba. Cuma rindu yang bertakhta. Ada ketikanya.


Realitinya, aku masih punya tanggungjawab untuk dilaksana. Mesti dengan sebaiknya. Dan aku berasa syukur dengan percaturan kali ini yang mengotakan harapan aku dan menolak segala yang aku bimbangkan. Aku harap ada hikmahnya dan aku harap bahagia. Dengan percaturan ini, aku mengharap aku mampu belajar lebih dari sepatutnya.



Debat, bukan sekadar ingin berbicara tentang sesuatu. Bukan hanya 7 minit berlalu dengan penyampaian ilmu . Perlu lebih dari itu. Ada sesuatu yang masih tiada.
Dan, eksplorasi kali ini diserikan lagi dengan pidato. Berserikah? .Mestilah aku cuba sebaiknya. Apa yang penting, kali ini aku berasa selesa. Mungkin seperti Helmy, aku turut gembira..



Urm, tengoklah nanti..

Aborigine’s story..





bandar kuantan...



It’s an exciting journey to begin with. Exploring the new culture, lifestyle and habit. To realize the other world of Aborigines in my own country is one experience that I should never forget. The trip was started at 4.00 a.m. and five of us experience the journey by car. There’s a long trip as it takes about 10 hours to arrive at the Aborigine’s Welfare Office at Raub, Pahang.


Tok Batin of Satak

I realized these Aborigines gained a lot of opportunities to develop their life, but they just don’t have any effort to do any kind of project involving themselves. (I’m really sorry to write all this, but this is such a reality that we have to face of). Although then, they lives with their style and continue their life happily like there are no things to worrying about.






"what a lovely scenery isn't it?"








Since I be there, at Kampung Ulu Sungai, there are more than one small villages in there. There are Kampung Satak ( where have a primary school ), Kampung Kelang, Kampung Ulu Yoi and Pos Buntu ( I guess u already know how it got its name ).



There is beautiful stream, and I really enjoyed the freshness of the breezy air and cold, sparkling water. Fuwh… satisfied enough. After we did some research, we brought back to University with lots of information, includes stuff such as Tualang Honey. An trip going back, we experience something that I shouldn’t write it here. But the response when we tell this story to others, “tulah.. lain kali, masuk tempat orang, kat hutan tu, bagilah salam…”. Naa… we admitted our mistakes and for the next trip, we will list out the Do’s and Don’t’s…~lalala…

me~



“Beach and Ocean never be apart”. As one said, and I do believe that enjoying the nature will give satisfying that never reach by money. As the sounds of the wave at the seashore, create the bubbles of peaceful melody beneath in bottom of my heart. Thanks God. I were gave another choice to enjoy this feeling once again.

And, one day I’ve walk with my friends, after we jogged a while at the seashore as the morning was too cold. The ocean’s smell as always. Nothing much to worry. Suddenly, we noticed a small beautiful creature moving around under us. Oh my God, Sebastian!!


It suffered from the fishing string that hooked up to its body. We tried to releasing it, but it’s just too tight. So, I’m wondering, do this Sebastian belong to the fishermen around there. So, we have a “warm” meeting activities with Sebastian. Exciting!

Then, after we said goodbye to Sebastian, we walked away. Bye!

In the evening, I came back with my fellow friends, enjoying the sea view again. Oh, we found Sebastian again. But it’s already dead. Throw to where it belong, and we enjoy swimming in the sea. ~daa…


isu politik ibarat sebuah drama hari ini. tak habis-habis dengan plot cerita serta 'kejutan' istimewa. setiap hari mesti keluar cerita sebarang dua. yang baru ada, yang lama pun ada. sebenarnya perlu ada perubahan dalam mentaliti masyarakat kita. oh ye, apa jadi pada rakyat yang miskin papa kedana, warga tua yang semakin hilang upaya (tiada waris), mualaf yang patut ada yang jaga. diharapkan, walau pucuk berubah, akar tetap sama. doa dari seorang mahasiswa, semoga berjaya, semoga negara sejahtera. amin.

( ^_^ )



teringat rakan lama yang 3-4 tahun tidak berjumpa. apa cerita agaknya. terus teringat kenangan waktu sekolah , rakan-rakan yang lain pun lama tak berjumpa. sekadar sms dan sebagainya. mengimbau kembali zaman anak remaja,( sekarang pun masih remaja gak!) hehe.. kelakar ada, suka duka pun ada. terasa rindu. oh! tiba-tiba rasa nak balik zaman dulu. hihi..





p/s: terus ke laman friendster, album gambar, ~lalala..

oh!



"mungkin aku bukan watak utama dalam pentas lakonan manusia"

hati

Awan mendung berarak kelabu. Bukan sekali berlaku. Tapi benar-benar mengundang murung dan rajuk. Entah siapa yang tahu. Kadang-kadang kita tak sedar, dalam taman bunga mawar yang cantik, yang kita jaga, kita siram baik-baik, tapi tak sangka durinya mampu menusuk daging.

Dan sementelah dalam taman yang amat disayangi itu, ada bunga yang tidak sengaja diketepikan. Maklumlah, bunga yang ada di taman itu kebanyakannya daripada spesis yang hampir sama, beza warna cuma. Kongsi baja, kongsi debunga. Tapi, selaku ahli dalam taman, sepatutnya jangan sesekali pinggirkan bunga yang lain. Fikir perasaan bunga yang lain. Tak semua bunga mampu bercakap perkara yang serupa, memandangkan berlainan baja dan latar belakang yang berbeza.

Masalah ini kadang-kala bunga yang lain tak ambil peduli. Pekebun tak terkecuali. Mungkin kerana tamannya hampir dipenuhi bunga daripada spesis yang hampir sama, kebanyakannya diletak cantik atas para. Bunga yang lain, apa cerita?. Tukang kebun jangan ambil sikap begitu. Bunga yang lain mampu analisis drama. Ada suatu masa, ada bunga-bunga yang terdiri daripada spesis minor ini kurang dapat baja. Kalau dapat pun, baki daripada spesis yang kononnya utama. Adilnya. Selaku ahli dalam taman, bertindaklah sebagai teman. Mutualisme mungkin perkataan untuknya. Bantu bunga yang seakan hilang segarnya. Bunga yang di atas para, rajin-rajinlah jenguk bunga di bawah. Bunga atas para kalau fikir hebat dan berkuasa, kalau boleh fikirlah juga andai roda berubah. Tak mustahil bunga di bawah berada di atas para. Pada masa itu nanti, pekebun-pekebun.. jangan terkejut kalau bunga yang dulunya pasif jadi bunga digemari semua. Tengok sahajalah nanti bunga yang anda duk puja sejak dulunya.

Kepada bunga-bunga yang sering dianggap biasa, janganlah pula ikut telunjuk saja. Kalau dipaksa tumbuh mengikut acuan pekebun, tolaklah jika tak suka. Pada masa yang sama, ambil jalan lain yang mampu membuatkan bunga di bawah para ini kembang segar, harum mekar dan subur menghiasi taman. Bersama-sama. Biar jalan yang dipilih kritikal, tapi mencapai sasaran yang diimpikan. Jangan hanya duduk menanti cahaya mentari, baru terasa ingin bangun. Mesti sentiasa tumbuh walaupun tidak dijeling pekebun. Mesti tumbuh supaya hidup dalam taman, supaya bunga lain terasa kehadiran.

Bila dah tumbuh mewangi, harus diingat untuk tunduk. Biar berat kelopaknya, jangan berat egonya. Untuk spesis bunga yang meletakkan sendiri arasnya, ingat para itu bila-bila boleh roboh.


p/s : suka tengok padi menguning.

jahiliyah

Mereka yang berada di sekelilingku adakalanya membawa aku ke dunia yang berbeza.

Berlatar tempat di kedai makan dan ketika itu waktu ketiadaan air (krisis air di Kuala Terengganu). Terdengar berita mengenai kes buang bayi di laporan Berita Utama TV3. Tersentuh juga melihat fenomena luar biasa yang sudah terbiasa. Mana tidaknya, pada hakikat.. tidak mungkin seorang ibu tidak sayangkan anaknya. Haiwan pun sayangkan anak, inikan pula Homo sapiens (manusia). Sifat buang bayi ini, suatu sifat yang ganjil, sifat yang bercanggah dengan nilai moral manusia. Kesimpulan awal, kes buang bayi-kes luar biasa.




Ironinya, kes buang bayi ini sudah acapkali didengar atau dibaca di akhbar serta bentuk media massa yang lainnya. Kita sudah dilaporkan dengan segala macam tragedi berkaitan kes buang bayi ini. Dipatuk gagaklah, ditemui dalam tong sampah, menjadi hurungan kambing-kambing, bayi dalam tin, bayi dibakar dalam semak sehinggalah kes janin yang sempurna sifatnya dibungkus dengan plastik biru dan dilanggar kenderaan sehingga terputus anggota badannya. Sehinggakan kita sendiri tidak tertahan untuk mendengar berita tersebut hampir setiap hari, namun ibarat kemelut politik, cerita tersebut terpaksa didengari hatta disumbat telinga dengan kapas. Seringkali diulang, tragedi menghayat hati dimana watak utamanya adalah anak bangsa sendiri yang kononnya merdeka. Jadi, rumusannya begini,
Kes Buang Bayi, Kes Luar Biasa – Fenomena Biasa.


Berbangkit agenda yang sama, rakanku ‘K’ meluahkan kata hatinya,

K: MasyaAllah, kita ni dah nak masuk zaman jahiliah ni

Dan disokong rakan yang seorang lagi, ‘A’.

A : urm, sekarang pun dah rasa macam zaman jahiliah.

aku tergamam.




p/s : terkedu mengenang nasib bangsa. Yang terpelajar pula lebih hebat daripada beruk dan kera.

There’s a story told about an elderly lady in somewhere state. The state voted to increase welfare payments to indigents. Hoping for a tear-jerker story, a television interviewer went into the back hills where many welfare recipients lived.

The old woman he chose to interview lived in a one-room shack: draughty in winter; stifling in summer. , Her bed was a few rough planks nailed together, with a pine needle mattress. A couple of thin blankets, and a fireplace, did little to protect her from the cold.

Her furniture, a table and two chairs, were fashioned from the same rough wood as her bed. Some shelves held a few cans of food from the general store, a 3 mile walk down the road. Several jars of preserves and a few squash completed her larder.

She had no refrigerator or freezer. The fireplace provided heat for cooking. With no phone or television, her only connection with the outside world was an old radio that pulled in two or three local stations on a good day.

The old woman had one convenience: running water. A crystal clear stream gurgled a short distance behind her home. A small garden near her back door provided fresh vegetables during the summer, and some squash and turnips for the winter. A tidy flower garden brightened the front of her house.

The television crew arrived and set up their big expensive cameras. Their mobile station broadcast pictures of the woman and the place she called home.

Eventually, the interviewer asked the old woman, “if the government gave you $200 more each month, what would you do with it?”

Without hesitation, the woman replied, “I’d give it to the poor"

event

haPPy chinese new year!!

for those who know me and to those who I cares..
may this year will bring you such a good luck and happiness..

harap

ingin sekali mendekati karya manis daripada arwah arena wati..

1)Bunga Dari Kuburan
(dalam siri ini bangsa-bangsa dari Asia bangkit membalas dendam terhadap Amerika dan gempa bumi besar memusnah sebahagian besar negara super power itu)

2)Kuntum Tulip Biru
(Eropah memuncakkan kebencian terhadap bangsa Yahudi dan mangsanya Marina, seorang pengkaji dari Amerika Syarikat dan daik tinggi di Belanda runtuh lalu air laut melimpah ke seluruh negara tersebut)

3)Sakura Mengorak Kelopak
(dua keluarga besar berperang dan membakar sebahagian besar Tokyo sementara diserapkan perjuangan wanita Jepun untuk membebaskan diri dari dunia yang dominan oleh kuasa patriarki).

*terima kasih Faisal Tehrani..

(kadang-kadang bila bunga melayu,baru wanginya terasa rindu..)

semboyan..

Melihatnya dari kaca tivi cuba merasa dan
mencari yang waras,yang terlihat hanya
dirimu yang ragu dan lesu patah dalam
barisan terlalu panjang. Nafas-nafas
bertingkah kacau,bisik dan tangis mencari
bumbung khemah, dan padamu tinggal carik
bendera.Berbaur antara senyum yang remaja
dan dahi yang uzur,tanah airmu sedang
bercerita tentang keaiban manusia yang
seperti sengaja tidak dimungkinkan dewasa
oleh ketakutan dan kesombongan,oleh maruah
yang terlalu ghairah dan gusar di takhta.


Melihatnya dari kaca tivi tersaring
Kekerdilan yang cemburu dan angkuh
Dalam kelompok lebih luas,dan matang dikata,
kita seperti kembali belajar untuk
menjadi lebih bodoh kerana segala ilmu
terhimpun dalam pustaka,dan tertinggal diri,
mengasuh hanya untuk memusnah
dan untuk meniadakan yang ada sehingga
tertinggal hanya bukit dan sungai dengan
bekas-bekas rumah hangus sebagai
album pembunuhan yang amat kejam dalam
sejarah, di atas puncak peradaban kita



LANGIT KOSOVO ITU MASIH SAMA- A.SAMAD SAID


“DAN DUNIA MASIH LAGI TERLEKA,KOSOVO, BOSNIA DAN KINI GAZA..
MANA LETAKNYA NILAI PERIBADI MANUSIA?”
- penulis







Niat untuk menulis artikel berkenaan tragedi pencerobohan Israel memang sudah lama ada, Cuma perlu mengumpul sedikit bahan agar artikel ini tidak begitu membosankan. Sementelah setelah Israel dibenarkan oleh PBB pada tahun 1946 untuk menduduki sebahagian bumi Palestin, maka mereka semakin rakus menyentap apa yang dulunya milik warga Palestin. Berjuang untuk memerangi Hamas kononnya sedangkan seluruh dunia mengerti, apa yang sebenarnya berlaku.
Itupun, PBB masih biarkan mereka bermaharajarela..menyiat setiap cebis maruah dan hak, merentap nilai kemanusiaan dan meludah segala bantahan banyak pihak. Dan, mereka berasa yakin dengan apa yang mereka lakukan pada ketika dan saat ini kerana adanya sokongan kuasa besar yang sebelum ini pernah dengan lantang menyuarakan tentang keamanan dunia dan akan berlaku adil. Mana silapnya? Propaganda politik itu kotor, sangat kotor.. yang berkuasa terus memamah segala apa yang ada pada masyarakatnya dan rakyat pula semakin merana dengan agenda mereka. Malah, Presiden Sidang Tergempar Perhimpunan Agung (UNGA), Miguel d’Escoto Brockmann (Nicaragua) pernah menyifatkan Bumi Palestin kini ibarat neraka dunia. Masakan tidak, setiap hari Gaza dibedil dengan segala macam rupa senjata, peluru berpandu, meriam berfosforus putih dan sebagainya sehinggakan si JAHANAM ZIONIS ini tanpa adanya rasa simpati dalam diri mereka membedil hospital. Setiap hari ada kanak-kanak yang menjadi yatim piatu, ibu-bapa kehilangan anak, dan ramai yang tinggal sebatang kara. Apa tindakan dunia? Mana perginya dasar yang terkandung dalam Perlembagaan PBB yang antaranya ingin menjadikan dunia aman? Dan sedang Pawaka sedang rancak di buminya, Palestin.. nasibnya entah ke mana..

Jadi, mungkin ramai yang berasa simpati dengan apa yang berlaku pada saudara kita di bumi ini, tapi simpati sahaja tidak mencukupi. Untuk membuatkan diri kita layak dipanggil manusia, bencilah Israel atas kekejamannya, bantulah Palestin dengan apa yang terdaya. Doa, wang, harta dan sebagainya.. agar Palestin terpelihara semula. Kalau boleh, boikot barang-barang Israel-Amerika.. tak kisahlah satu, dua atau semua.. tapi selagi mana kita berusaha untuk menyekat ekonominya.. kita juga membantu saudara kita. Pesanan untuk diri, pesanan untuk semua. Ayuh bantu sesama manusia agar nasib Palestin menjadi indah seperti dulunya. Sekian..


First and foremost..
thanks rizz.. ( "abg" yg suka menari..hehe..) beliau lah yg telah men"tagged" aku, gara2 aku yg x gigih updatekan blog ku ini..huhu..
owh.. 10 facts 'bout myself?.. hmm..

1) rabun jauh
2)suke kaler hitam,blue, red n putih
3)kadg2 suka dgr lagu country..
4)paling benci kat israEL..! huh, g mati la..
5)aku org Melayu,Islam,Jawa, Johor, tett..
6)subjel faveret sem 2 ni? kenegaraan.. hahaha.. idup UMJ!! rasanya 3 kos je yg tau citernya.....hihii,,
7)teringin nak bukak bisnes bile dh besar nt.. n berangan nak pegi tmpat bersejarah kat dunia ni,, mcm stonehedge,peru,paris,huhu..
8)suka wat aktiviti yg dkat ngan alam sekitar..hiking, camping, bla~bla..
9)my 2nd idol is tun dr mahathir mohamad..
10)kdg2 idup ni penuh ngan dugaan, so bykkan bc quran la..moga tenang idup..


1. Copy badge “2008 Cute’s 3logger Award” di atas untuk diletakkan di blog anda.2. Link/ceritakan kembali siapa yang memberikan award ini kepada anda.3. Setiap blogger mesti menyatakan 10 fakta/hobi diri sendiri sebelum memilih penerima award seterusnye (anda di-tag). 4. Anda perlu memilih 5 penerima award seterusnye dan menyatakan nama mereka di blog anda. 5. Jangan lupe melawat blog kawan anda dan meninggalkan komen yang menyatakan mereka telah ditag.

Newer Posts Older Posts Home