Blogger Template by Blogcrowds

Persepsi 2

1)Meminta

Malaysia salah sebuah negara membangun yang pesat dengan pembangunan dan kemajuan. Masyarakatnya berdaya saing.

Peminta sedekah masih wujud dalam negara kita. Pusat zakat, kebajikan masyarakat dan sewaktu dengannya melambak. Slogan gempak. Saya keliru.

2)Kluang

Bersiar-siar "window shopping" di daerah kelahiran. Ibaratnya seperti belut pulang ke lumpur. Terkejut dengan perubahan yang ada. Hampir semua keperluan dan keinginan dapat dicapai dengan mudah. Terserempak dengan Armani. Tunggulah, bila dah kerja dan dapat gaji .. aku masuk meminang. Harapnya cukup.I love Kluang.

3)Mitos

Seusai menonton "Clash Of The Titans". Sangat teruja!. Dari cerita epik sejarah, diangkat menjadi suatu legenda. Menarik.

Pertama : Lagenda Greek membuktikan untuk mencapai kejayaan, hapuskan sahaja penghalang di hadapan mata. Hatta Tuhan mereka sanggup membunuh Ibu Bapa mereka sendiri.

Kedua : Dalam sesetengah cerita, watak Perseus digambarkan sebagai anak kelahiran daripada Poseidon yang bercinta manusia biasa. Rela. Namun, dalam edisi "COT" ini, Perseus merupakan anak kelahiran daripada Zeus yang menodai manusia biasa. Terpedaya. Kelahirannya dibenci tapi akhirnya dihormati atas nama Tuhan mereka.

Ketiga : Manusia diajar untuk berdoa kepada Tuhan. Walau atas nama agama apa sekalipun. Masing-masing punya kepercayaan. Percaya atau yakin.

Keempat : Kostum, kesan visual dan jalan cerita yang menarik. Sangat menarik. Ada pengajaran dan mesej.

4) Membazir

Masalah orang kita. Beli banyak-banyak, buang sampah pun banyak. Tanah untuk perlupusan semakin banyak. Semakin tercemar. Saya cadangkan kita buat undang-undang supaya masyarakat bayar setiap sampah mereka. Semakin banyak, semakin berat, semakin mahal kena bayar. Dengan cara itu, mungkin masyarakat kita dapat kurangkan pengeluaran sampah setiap hari. Dah lama-lama, kalau perlu, kita naikkan harga buang sampah ( macam harga barang naik ). Kelebihan:

aspek makanan:
1) Pengguna beli apa yang perlu sahaja. Kira bilangan ahli rumah dan beli cukup-cukup.
2) Bila dah masak, habiskan semua. Kurang sampah.
3) Makanan cukup-cukup, tiada terlebih. Orang tak makan banyak. Obesiti dapat dikurangkan.
4) Bajet isi rumah dapat dikurangkan.
5) Biar pengeluar sedar, bila barang sikit je laku, mesti turun harga barang.
6) Sisa sampah kurang. Bayar pun kurang.

Yang lain, fikir sendiri.

5) Tamat.

0 Comments:

Post a Comment



Newer Post Older Post Home